Ademtherapie

Wat is ademtherapie?

Ademtherapie helpt je om je lichaam te ontspannen. Hierdoor wordt ook je adem rustiger. Dit geeft je hele lichaam de kans zich weer te herstellen.

De manier waarop je ademt is ontzettend belangrijk voor hoe je je voelt. Je adem reageert meteen op spanning en stress. Hierdoor kun je je ook mentaal gejaagd en onrustig voelen, waardoor je sneller gaat ademen en in een negatieve spiraal terecht kunt komen.

Over het algemeen kan iedereen prima een tijdje stress of spanning aan. Tijdens een examen of presentatie kan een dosis stress je juist helpen om nog beter te presteren.

Maar als een stressvolle situatie te lang duurt, wordt het voor je lichaam steeds moeilijker om weer in het normale ritme te komen. Je manier van ademen verandert en daardoor kunnen er ook allerlei andere klachten ontstaan.

Ademtherapie kan je helpen deze patronen te doorbreken. Door te werken met kleine oefeningen en handgrepen word je je bewust van spanning in je lichaam. Je leert hoe je bewust je lichaam en daarmee ook je gedachten kunt ontspannen. Door ontspanning van je lichaam wordt ook een ontspannen adembeweging weer op gang gebracht.

Voor wie?

Ademtherapie is geschikt voor iedereen die klachten heeft die het gevolg zijn van spanning. Hierbij kun je denken aan: vermoeidheid, hoofdpijn, slaapproblemen, burn-out klachten, hyperventilatie-klachten, concentratieproblemen, pijnlijke gewrichten, houdingsproblemen.

Ademtherapie kan ook helpen bij psychische problemen en chronische pijn. Ook mensen met hart- en longproblemen kunnen veel hebben aan de oefeningen.

De methode

Deze vorm van ademtherapie is ontwikkeld door arts en wetenschapper: Jan van Dixhoorn. Meer informatie over de methode is te vinden op: www.methodevandixhoorn.com

De oefeningen zijn klein en eenvoudig. Daarmee zijn ze ook toe te passen in je dagelijkse leef- en werksituatie.

De werkwijze

  • De behandeling bestaat uit een “basis” van vier keer 60 minuten.

  • De eerste behandeling duurt 15 minuten langer vanwege de intake.

  • Per keer gaan we kijken op welke oefeningen jouw lichaam goed reageert.

  • We gaan dieper in op die oefeningen die een positief effect op je lichaam hebben.

  • Na iedere behandeling stuur ik je de oefeningen per mail toe, zodat je ook thuis aan de slag kunt. Jouw betrokkenheid en inzet is belangrijk voor het slagen van de behandeling.

  • Na vier keer bespreken we of verlenging van de behandeling zinvol is of dat je vanaf die 4e keer voldoende hebt aan de oefeningen.

  • Als je klachten niet verminderen of verdwijnen is er mogelijk iets anders aan de hand. Meestal wordt dit gaandeweg vanzelf duidelijk. In dat geval zal ik je helpen aan adressen van gespecialiseerde hulpverleners.

Menu