Ademtherapie

Ademen doen we allemaal. Door te ademen verplaatsen we zuurstof, die naar binnen stroomt en koolzuur, die naar buiten stroomt. De adem brengt je lichaam letterlijk in beweging. Het ademen is een onbewust proces dat wordt aangestuurd door ons ademhalingscentrum. Als je ontspannen bent gaat het ademen meestal helemaal vanzelf. Als je gespannen bent, kunnen er klachten ontstaan.

Ademklachten

Ademklachten kunnen zich uiten doordat je bijvoorbeeld, heel vaak gaat zuchten, alleen door je mond ademt, het benauwd hebt, snel spreekt, de adem heel hoog in je borstkas beweegt, voortdurend snel ademt, je vaak moet slikken.
Soms zijn er ook klachten die niets met de adem te maken lijken te hebben, zoals hoofdpijn, duizeligheid, stijfheid van gewrichten, pijn op de borst.
Het kan vele onderzoeken duren, voordat de invloed van de adem wordt herkend.
Ook hyperventilatie kan tevoorschijn komen in allerlei klachten.

Ademen en gedachten

Je kunt het lichaam beschouwen als een “ademend geheel”. Bij spanningsklachten is het mogelijk een oplossing te zoeken via beïnvloeding van je gedachten, je cognitie. Voor sommige mensen werkt dat heel goed, voor anderen juist niet. Als cognitieve behandelingen niet leiden tot voldoende resultaat, kan het werken met lichamelijke gewaarwording/oefeningen alsnog leiden tot de verandering waar je naar zoekt. De adem is verbindend. Door je met de adem te verbinden, verbind je je met jezelf.

Ademtherapie

Gebleken is dat ademtherapie bij spanning, effectief is.
Ademtherapie helpt je om je lichaam (en geest) te ontspannen. Hierdoor wordt ook je adem rustiger. De adem ziet kans weer terug te keren naar het oorspronkelijke natuurlijke ademritme.

De therapie verheldert in hoeverre jouw klachten te maken hebben met een “verstoorde adem”.

Patronen worden zichtbaar. Over het algemeen treden de eerste veranderingen al op na de eerste sessie. Ademoefeningen, handgrepen en gesprek vormen de basis.
Ik werk met de Methode van Dixhoorn. Een gecertificeerde methode. Door de meeste zorgverzekeraars wordt deze methode vergoed, als je aanvullend verzekerd bent.

Oefeningen

Na de intake starten we meteen met de oefeningen. Ze bieden een handvat om ook in je dagelijkse leven mee aan de slag te gaan. Zodra je de positieve effecten er van bemerkt, wordt het gemakkelijker de oefeningen te integreren in je leven, zodat patronen kunnen veranderen.

“Een kleine verandering in je adem, kan het begin zijn van een grote verandering in je leven”.

Bewustwording

Ademtherapie brengt je bij de adem en daarmee ook bij je zelf. Gaande weg zul je merken dat je je lichaam en de adem nog beter leert kennen. Je adem in relatie tot emoties, gedachten, gebeurtenissen om je heen. Bewustwording hiervan is vaak het startpunt van verandering. De therapie vraagt een open houding van zowel cliënt als therapeut.
Indien nodig bespreken we samen welke vervolg stappen er nodig zijn.

Menu